Saturday, February 5, 2011

מאצ'ו-פיקצ'ו – העיר האבודה.

נשלח ב: 05/02/2011

If you can not see this email properly, please click here

מאצ'ו-פיקצ'ו – העיר האבודה. - אם אינך מצליח לראות את הכתוב לחץ כאן

 

מאצ'ו-פיקצ'ו – העיר האבודה

הציוויליזציות העתיקות של האינקים והאצטקים נעלמו - מורשת של התרבות נבזזה ונהרסה על ידי הכובשים הספרדים. נותרו מונומנטים בודדים המעידים על גדולתם והתפתחותם של האנדים.
אחד האתרים העתיקים והמפורסמים ביותר של האינדיאנים האנדים, שרד עד ימינו. והוא "העיר האבודה" של האינקים - מאצ'ו-פיקצ'ו (שבשפת הקצ'ואה זה "פסגה עתיקה"). העיר הזאת  נמצאת גבוה בהרי פרו.

הטכנולוגיה המפותחת של היום, איפשרה לנו לקבוע במדויק את גילו של מאצ'ו-פיקצ'ו. העיר נבנתה בין שנים 1450-1470 . בזמן שלטונו של פאצ'קוטק.

בשנת 1911, חוקר אמריקאי צעיר היירם בינגהאם, שהיה מונע על ידי שמועות ואגדות על העיר האבודה, יצא למסע בג'ונגל הדרום-מזרחי של פרו. שבוע אחרי שבוע עברו, ולא נמצאו עקבות של העיר העתיקה. היירם חשב כבר לחזור עם הקבוצה, אך ברגע האחרון החליט ללכת קצת יותר רחוק לתוך הג'ונגל, ואחרי חציית נחל הר קטן, ניצב בפניו צוק גבוה.

מאצ'ו-פיקצ'ו העתיקה, הממוקמת על פסגת ההר - זה אחד המבנים המדהימים ביותר של אמריקה. מדוע היה צורך לבנות את העיר כל כך מרוחק מן המים ובמקום בלתי נגיש - נשאר בגדר תעלומה... חידה, עטופה בעננים בגובה של 2400 מטרים!

הדרך מן מאצ'ו-פיקצ'ו לקוסקו – היא דוגמא יפה של אמנות האינקים. גם בעונת הגשמים הכביש נשאר במצב מושלם. האימפריה כולה היתה מכוסה על ידי רשת נרחבת של תקשורת, שנפרשה בערך על 40 אלף ק"מ. לכבישים במדינת האינקים, הייתה מעל לכל, חשיבות אסטרטגית – בהם היו אמורים לעבור כוחות הצבא. בנוסף, תודות לכבישים, הם למדו אחד מהשני את אומנויות הקרמיקה, האריגה, המתכת, האדריכלות והבנייה.

בזמנים הטובים, במאצ'ו-פיקצ'ו חיו אומנים, כמרים ואצילים. עדיין נשאר בגדר סוד, מה שקרה לאוכלוסייה של העיר. בחפירות נתגלו 173 שלדי אדם, ומתוכם 150 - נשים. באף אחד מהקברים לא מצאו זהב או תכשיטים. זה די מוזר כשחושבים על זה, שבעיר התיישבו רק אצילי האינקים.

העיר עצמה מחולקת למגזרים (אזור מגורים, מקדש, בית כלא, בית הקברות). על המדרונות התלולים של ההר היו ממוקמים כמה דונמים של אדמה חרושה. רוב הבניינים היו בני קומה אחת. הבתים נבנו מאבנים שהונחו אחת על השניה, מבלי שהיה ביניהם מילוי מחבר כלשהו.

העיר עצמה היא התגלמות הגאוניות של אדריכלים האינקים. כל המבנים נמצאים בגבהים שונים, וכדי ליצור לקשר ביניהם נבנו מאות מדרגות אבן.

במרכז של העיר עומד אינטיאואטן - מקדש השמש. זהו מקדש של האל העליון של בני האינקה, אשר נשמר עד עצם היום הזה. מהאזור המקודש, אפשר בקושי רב להגיע לפסגה של הצוק, ושם נמצאת אבן גדולה ומגולפת של אינטיאואטן, או "המקום שבו השמש קשורה."


בינגהאם חשב, שכאן האינקים קשרו את השמש בצורה סימבולית, כך שלא תברח מהם במהלך החורף. הסלע הזה יכול היה להיות גם מצפה השמש, מקום בו הכהנים קבעו את הזמן הטוב ביותר לזריעה או קציר, כאשר הם עוקבים אחרי היעלמותם של צללים במהלך הסתיו והאביב. ליד המקדש יש כמה בתים עבור הכוהנים.

לא רחוק מהעיר נמצאים מבנים, שארכיאולוגים מכנים כ-"מקום של בושה". שם מוקמו השומרים, השופטים והתליינים. המבנה הוא סוג של כלא שבתוכו היו ווים, אשר אליהם היו כבולים השבויים.

בשביל לבנות עיר במיקום לא נגיש כזה, נדרש כישרון מדהים. לדעתם של אנשי המקצוע של היום, יותר ממחצית המאמץ שהושקע בבניה, הלך על תכנון האתר, ניקוז, והכנת היסודות. קירות התמך וטרסות מחזיקים מעמד יותר מ 500 שנים ושומרים על העיר מפני הגשמים ומפולות. יורשי תרבות האנדים מאמינים עד היום, שמאצ'ו-פיקצ'ו הם סמל של הקשר שלהם עם תרבויות הגדולות של העבר.

כל יום, במאצ'ו-פיקצ'ו, מבקרים עשרות תיירים. כל אחד מהם עושה דרך כזאת קשה רק כדי לראות את המבנה המפואר של העם עתיק היומין.


 


Sponsored links 

תגובה לאי מייל

להרשמה ולעדכון רשימת התפוצה נא ללחוץ כאן

 אנשים חשוב לשמור את המייל הזה!!!
במידה ולא קבלתם מייל היום אתם מוזמנים לצפות בו גם בפייסבוק ובטוויטר שלנו
http://www.facebook.com/mivzakon.site
http://twitter.com/mivzakon_co_il
וגם אתם יכולים להגדיר בדפדפנים או RSS READER את כל הכתובות לכל הערוצים:
http://www.mivzakon.co.il/rss/rss.html
למי שמרגיש שזה קצת מסובך. אז זהו , שזה ממש לא והנה הקישור לקצת עזרה:
http://www.mivzakon.co.il/rss/rss_help_explorer.html

No comments: